NAV regisztrációhoz némi segítség - 2018.                             - [nyitólap]

 [ egy javasolt beállítás a regisztráció előtt: legyen feltelepítve az ingyenes és reklám mentes szövegszerkesztő, a Notepad++ és ha még nem volt az INVO-ban megadva, válassza ki a FÁJL főmenü NAV számlajelentés 2018 teszt - menüpontban - képernyő alsó harmadában. Nem szükséges, de felrakható a Notepad / Bővítmények / Plugin Manager - menüpontban az XML Tools ]

Tartalom jegyzék:
- 6 perces oktató videó (május)
- általánosságban a videón is elhangzó szöveg (kiegészítve)
- július eleji tapasztaaltok visszajelzések alapján (sikertelen regisztráció)

A NAV weboldalán tudja ellenőrizni a feltételeket, amire a regisztráció során szüksége lesz.  [ https://onlineszamla-test.nav.gov.hu ]


Ellenőrizze le a böngészőjét, hogy a NAV által elfogadhatónak ítélt típusok és verziójúak egyike e. A mai nagy felbontású monitorok felbontását egy más arányúra kell vissza állítani, amire a videó kártya alkalmas.
Készítse ki, ha fejből nem tudja az ügyfélkapuja elérési adatait, valamint javasolt egy szöveg fájl megírása is előre a szükséges adatokkal.
Kelleni fog a személyi és az adó kártya is.
Tapasztalatunk szerint Windows XP alól nem lehet végig csinálni a regisztrációt, így akinél ez van, annak javasolt személyesen egy újabb Windowst tartalmazó géphez menni nekünk távoli asztallal sem sikerült Windows XP alól a regisztráció - bár úgy elvileg mennie kellene.
  Ezek után indítsa el a számlázó programját, ha abba közvetlenül akarja a technikai felhasználó adatait átmásolni, de ez nem javasolt. A programban a céges adatok között megtalálhatóak a NAV-os regisztrációhoz a programba beírandó értékek. Ezek később szükség esetén megváltoztathatóak de biztonsági okokból erre csak a tulajdonos, vagy adminisztrátor alkalmas, így később az adatlapra véletlen belépéskor sem lehet elrontani.

Ha a NAV weboldalát a programból simán gombnyomásra felhozzuk, akkor az alap böngésző fog elindul. Ez a videó készítésekor a Firefox ESR legfrissebb verziója, de ez nincs a NAV kompatibilitási listáján, ezért a címet kijelölve azt egy frissített Chrom-ba átraktuk.

A cégvezető személyes adatainak rögzítésére csak öt perc áll rendelkezésre. Ezért legyen kikészítve a Személyazonosító Igazolvány és az adókártya. De utána már belépve a felületre a felhasználók létrehozására harminc perc áll rendelkezésre. A le föl görgetés, ha nem megy az oldalt lévő csuszkával próbálja az egér középső görgető gombját használni.

A vezeték név és a keresztnév a személyazonosító igazolványban szereplő legyen azaz akinek több keresztneve is van mind kellhet. A születési helynél a helységnév az igazolványon lévő általában nagybetűs legyen és kelleni fog ha van például a kerület jelzése egy szünet után a nulla is, ha a képen szereplő például. De nem fog kelleni az ország jelzés. Ha külföldi születésű akkor kellhet az is esetleg. Az adóazonosító jelet az adókártyáról tudja beírni. Minden rovat kitöltése kötelező és az ügyfélkapun korábban rögzítettel egyező kell legyen.

A személyes adatok egyeztetése után kell a cég adatait megadni. A saját belépési kezelő nevünk és jelszavunk után az e-mail cím megadását megerősítteti a rendszer de a kezelő kódnevét nem így arra nagyon figyeljünk oda, javasolt a képernyő mentés használata A telefonszámnál a plusz országkód és a szám egybeírva kell szerepeljen

Ha egyszemélyes vállalkozás, akkor is javaslom hozzon létre másodlagos felhasználót, mert akkor nem kell állandóan az ügyfélkapun át belépnie, ha eleinte akár napi többször is ellenőrizni akarja a számla feladások állapotát márpedig az 500e Ft per számla büntetési tétel miatt biztos hogy akarja.

A képen egy rossz adószám miatt nem fogadta el elsőre a tesztet, de ennek lehet más oka is ezért megnézhető az eredeti válasz üzenet.

Az ügyfél kapus azonosítás után be kell jelentkezni a céghez tartozó felhasználók létrehozására. A videóban egy elrontott azonosító miatt volt sikertelen a bejelentkezés,, de ha csak a jelszót rontjuk el akkor lehetőség van e-mailes változtatásra. Nekünk szerencsénk volt, mert a többszöri regisztrációs kísérlet során pont egy elgépelt felhasználó név maradt meg a NAV rendszerében és ezt nehéz helyrehozatni, de nekünk volt képernyő fotónk pont erről a próbálkozásról.

Sikeres bejelentkezés után láthatóak a képviselőhöz tartozó cégek listája amiből az adószámra bökve tudunk választani. A feljövő képernyőn láthatóak későbbiekben a már létrehozott felhasználók. Itt válasszuk az új felhasználó gombot és elsőnek hozzunk létre egy másodlagos felhasználót magunknak is akkor is ha egyszemélyes vállalkozás vagyunk a könnyebb kezelés érdekében. A jogosultságokat állítsuk be alul. Utána hozzunk létre egy úgynevezett technikai felhasználót ami valójában a számlázó programot jelenti. Ebből bármennyit létrehozhatunk, például több telephely, ügynök vagy csak elkülönülten telepített forint és devizás számla tömb esetén is. A felhasználó név után lévő két kulcsot a NAV szervere fogja adni. Görgessünk le az utána jövő felesleges rovatokat és az alsó három gombból válaszuk a kulcs generálása gombot. Ekkor a képernyőn megjelenik a két kulcs amire pontosan beírva lesz szükségünk ezért javasoljuk, hogy másolja ki. A Chrom alatt a Ctrl+C valamiért tiltva volt de az egérrel kijelölve és a kijelölésre jobb egérgombbal bökve lehetett a Chrom menüjéből másolást választani a megnyitott Notepad++ szövegfájlba pedig már ment a Ctrl+V is. Így a legbiztosabb hogy ne rontsuk el a kódot, mert a kis L betűt és az 1-est könnyű összetéveszteni ugyan így a nulla és a nagy O betűt is.

A létrehozott és kapott technikai felhasználó adatait adjuk meg a számlázó programnak. Az adatokat csak a tulajdonosi joggal rendelkező felhasználó tudja bevinni és később, ha kell módosítani. A már korábban megadott számlát kiállító cég adószámán kívül kell a felhasználónév a jelszó és a két kulcs. A program a jelszót megerősítteti, de nem tárolja csak elkódolva.

A bevitel után a jobbra lévő teszt gombbal tudunk egy egyszerű kérést küldeni a NAV szerver felé ami nem jár semmilyen következménnyel. Ekkor a szerver visszajelez, hogy a beállított értékek helyesek e. Nem a beállított adószámhoz tartozó technikai felhasználó adatait adtuk meg a videón először ezért volt a hibajelzés.

Sikeres regisztrációt és programba másolást követően sikeres üzenetet kell kapnunk a tesztre.

Ez a nem teljes körű ismertető 2018 május végén készült, az ekkor még teszt üzemmódban működő teszt szerveren is. Az éles rendszerre pedig be sem lehetett ekkor jelentkezni. Vélhetően mindenki Július 1. vasárnap fog próbálkozni, hogy hétfőtől tudjanak dolgozni. Én bizony előre jelezném az ügyfeleimnek, hogy július első napjaiban problémás lehet a 100e Ft feletti számlák azonnali kiállítása. Mivel a tesztszerverre beállított és azon próbált programok is ekkor fognak csak először próbázni az éles szerveren. A kézi számlatömbök jelentését jelenleg még tesztelni sem lehet, tehát az sem biztos, hogy megoldás lesz.

---------------

A következő belépésnél tud egy e-mail értesítést bekapcsolni, ha valamely feladás ABORT lett (súlyos hiba amit a lehető legrövidebb időn belül korrigálni kell). Értelem szerűen olyan e-mail cím legyen amit napközben is azonnal észrevesz.
Jelenlegi információink szerint Június 18-tól fog működni az éles regisztráció.

Július eleji tapasztalatok a visszajelzések alapján.

utolsó kiadott frissítés a 18.24-es verzió, ebben már nincs a jelszó megerősítési játék és látható jelszó van (ezért arról a képernyőről kérjük ne küldjenek képernyő fotót, az adatokat úgysem tudjuk mi ellenőrizni, azt csak a NAV tudja).

Ha ez van a 18.25*-ös verzióval is (akkor 99% hogy a bevitt adatokkal van a gond.
Volt aki nem regisztrált a teszt szerverre, de valójába azt a linket használta fel és oda regisztrált nem az élesre így itt azt nem fogadta el a NAV
Lehet az adatok nem Notepad++ -szal lettek copy-zva (az a program biztos, hogy hibátlanul a webes karakter kódokkal tárolja el a regisztráció során a kimásolt kódokat)

Javaslom regisztráljanak a NAV teszt szerverre is, mert fontos (lehetőség van a számla lezárása előtt a NAV-val leellenőriztetni a számlákat - igaz nem erre találták ki, de mi rengeteg plusz munkával megcsináltuk ezt az eljárást is - számla listán nagy segítség lesz)
Amikor azon végig csinálták a regisztrációt, akkor az élesen akár egy másik technikai felhasználót is létrehozhatnak, ha az adatokkal van a gond.

A lényeg amiket el rontanak a felhasználók
- a technikai felhasználó kódja kell nem a tulajdonos vagy másodlagos felhasználóé
- az ehhez tartozó jelszó kell
- értelem szerűen a két kulcsot nem gépelni (tuti hiba lehetőség) hanem másolni (adatmezőn Ctrl+V)
- a teszt szerverre leadott regisztrációt a lapon a teszt részen kell megadni, az élesen bevittre nem fog tokent adni (ellenőrzés)
- a programozói fórumon beszámoltak olyanról, hogy tuti jól adták meg, de a NAV nem fogadta el, létre kellett hozni egy újabbat azzal ment.

Ezek bármelyike segíthet.

invo

Ha tokenrequest ablakik eljut a program hibajelzés nélkül, akkor nem a víruskeresők okozzák a gondot (azok előbb megakasztják a folyamatot, így javasoljuk, hogy a sikeres kapcsolódás után nyugodtan kapcsolják vissza, ha akkor a teszt megint nem sikerül, próbálják meg az \invo\ mappát és almappáit a kivétel listára betenni.
Másik negatív tapasztalat: NAS kiszolgáló (de más pld linux szervernél is előfordulhat) hogy telepíteni rá csak hálózati elérési úttal lehetett a programot, de futtatni (indító ikon tulajdonságai) csak beajánlott betű (drive) hivatkozással lehetett mint a futtató gép egyik helyi drive-ja, különben nem adott engedély például almappák kezelésére.

*A cikk írásakor publikált utolsó verzió.

[nyitólap]